tiistai 3. lokakuuta 2017

Sähköpyörällä ohittelua Keskuspuiston pyöräruuhkassa

#HSLkokeilu

Elisan Laura Kuulasmaa testaa kahden viikon ajan sähköpyörää työmatkoillaan Kannelmäestä Pasilaan.

Sähköpyörällä ajelu on sujunut oikein hyvin, ensimmäisenä iltana kotiin ajamisessa ihan parasta oli kerrankin mennä Keskuspuistossa heittämällä kaikkien ohi. :-D Ja siellä olikin yllättävän kova ruuhka viiden aikaan myös pyöräteillä, tälläkin välineellä näköjään kellonaika vaikuttaa matka-aikaan! 


Laura Kuulasmaa ja sähköpyörä valmiina lähtöön!
Kuva: Sally Londesborough
Matka-aika ei ole merkittävästi nopeampi sähköpyörällä kuin tavallisella fillarilla, olen päässyt normaalisti puolen tunnin pyörämatkan parhaimmillaan 25 minuuttiin. Sähköpyörälläkin polkiessa tulee kyllä lämmin, muttei ihan niin kova hiki kuin tavallisella pyörällä, eli aamulla saattaa riittää vaikka paidan vaihto ilman suihkua. Eikä ole tarvetta vältellä tiettyjä reittejä, joissa on isoja mäkiä, koska sähköpyörällä nekin pääsee ketterästi ylös.

Olen testannut myös juna+pyörä -yhdistelmää, ruuhka-ajan ulkopuolella se on ihan toimiva, ja Kampin Narinkkatorillakin pyörä pysyi ihme kyllä tunnin verran tallessa! Käytännössä olen ajanut pyörällä joka päivä, vaan yhdeksi yöksi jätin sen toimiston halliin, kun piti mennä vieraiden kanssa edustamaan suoraan töistä keskustaan.

Yhtenä iltana, kun työpäivä venähti, ehti jo tulla pimeä ennen lähtöä, mutta onneksi olin varautunut lampulla ja löysin myös reitin, jossa lähes koko matkalla oli katuvalot. Hieman kyllä jännitti ajaa sähköavustuksella hämärässä ja paikoin ihan pimeässä.


Pimeys pääsi yllättämään syyspyöräilijän.
Kuva: Laura Kuulasmaa

Tuo mummomalli on kyllä mukava ajella, mutta oman sähköpyörän ostaisin kuitenkin ehkä sellaisena mallina, jossa moottori/tehostin on keskellä runkoa, jotta etupyörä ei ole niin painava. Huomasin myös, että hiekkatiellä ajaessa saa olla varovainen, ettei ’veto päällä’ aja pehmeään hiekkaan, jolloin rengas saattaa sutia. Koria kaipaisin pyörään, sillä tarakan kuminauhat eivät kovassa vauhdissa riitä pitämään esim. reppua kyydissä, vaan jouduin pysähtelemään useammin kerran korjaamaan kuormaa. Lopun viikkoa olenkin ajellut suosiolla reppu selässä.

Hieman enemmän suunnittelua ja varautumista pyörällä liikkuminen vaatii kuin autoilu. En ole myöskään ainoanakaan aamuna ehtinyt ajoissa palavereihin, kun olen aliarvioinut matkaan ja säätämiseen menevän ajan. :-)


Hankkeen toteuttaa HSL:n tuella Valpastin Oy.
Seuraa somessa: #uusityömatka ja #elisalainen!