keskiviikko 7. kesäkuuta 2017

Kokeilusta jäi hyvät fiilikset


#HSLkokeilu

Nokian Mika Nevander testasi taittopyörän ja joukkoliikenteen yhdistelmää parin viikon ajan työmatkallaan Vantaan Tikkurilasta Espoon Karaporttiin.  

Olen kulkenut taittopyörän ja lähijunan yhdistelmällä töihin kahden viikon ajan Vantaan Tikkurilasta Espoon Karaporttiin. Kokeilu on ollut varsin virkistävä ja luultavasti tulen käyttämään jatkossakin joukkoliikennettä työmatkaan. En välttämättä taittopyörällä, mutta voisihan nuo siirtymät tehdä esim. kävellen, tai omalla pyörällä, kun kesäaikaan polkupyörää saa kuljettaa junassa myös ruuhka-aikoina. Työnantaja myös tukee rahallisesti julkisten kulkuvälineiden käyttöä, joten kuukausilippu on varsin järkevä ostaa, vaikka sitä ei päivittäin käyttäisikään.

Taittopyörä laiturilla. Kuva: Mika Nevander
Taittopyörän käytöstä jäi hieman ristiriitaiset tunteet. Pyörällä on näppärä mennä kotoa asemalle ja vastaavasti asemalta toimistolle, mutta pyörän taittaminen, kantaminen ja kuljetus junassa aiheutti pientä tuskaa. Vaikka pyörän saa taitettua kasaan, sitä ei selkeästi ole suunniteltu kannettavaksi, pyörästä ei meinaa saada millään tasapainoista kanto-otetta. Magneettisen lukituksen voima ei riittänyt pitämään pyörää kasassa, vaan pyörä avautui kun sitä yritti kantaa.

Parhaiten homma sujui, kun liikkui ruuhka-ajan ulkopuolella ja pyörää sai kuljettaa junassa ilman että sitä taitteli kasaan. Pieni pyörä mahtui junan ovensuuhun varsin näppärästi, vaikkei polkupyörille tarkoitettu vaunu osunutkaan aina kohdalle. Avattuna pyörää oli myös paljon helpompi kuljettaa ja kantaa asemalla.

Pieni pyörä mahtui junan ovensuuhun varsin
näppärästi myös taittamatta. Kuva: Mika Nevander

Onneksi kelit kääntyivät hyviksi, testin alkuvaiheessa vallinneen räntäsateen jälkeen. Pienikin sade kylläkin vaatii hieman suunnittelua pukeutumiseen, koska parin kilometrin pyöräilyssä kerkeää jo kastumaan varsin perusteellisesti. Pieni ulkoilu ennen työpäivää antaa paljon energiaa ja pitää stressitasot kurissa, varsinkin, jos sääkin sattuu suosimaan. 



Kuva: Mika Nevander
Kaiken kaikkiaan kokeilusta jäi hyvät fiilikset ja se toi mukavaa vaihtelua arkeen. Lisäksi tuli todettua, että työmatka taittuu polkupyörän ja junan yhdistelmällä varsin sujuvasti, eikä siinä mennyt kuin noin vartti kauemmin kuin omalla autolla. Matka taittui parhaimmillaan noin 40 minuutissa.

Hankkeen toteutuksesta vastaavat yhteistyössä HSL ja Valpastin Oy.